Ρωτήθηκε ο Γιάννης Πετράκης μετά τη λήξη στο Αγρίνιο αν τον πληγώνει που το γκολ της ήττας ήρθε στις καθυστερήσεις και απάντησε: “μας πληγώνει, αλλά μην ξεχνάμε ότι την προηγούμενη αγωνιστική κερδίσαμε εμείς με γκολ στο ίδιο σημείο, έτσι είναι το ποδόσφαιρο”. Έτσι είναι το ποδόσφαιρο, αλλά έτσι είναι κι οι ποδοσφαιράνθρωποι που σέβονται τον εαυτό τους και το άθλημα που υπηρετούν. Έτσι είναι ο Γιάννης Πετράκης.
Αλέξανδρος Καρακασίδης
Στην Ελλάδα έχει βρεθεί χαμηλής ποιότητας ρουμπίνι στο Παρανέστι Δράμας, το οποίο είναι αμελητέας αξίας ως πολύτιμος λίθος όμως χρήζει κάποιας αξίας ως σπάνιο, συλλεκτικό εύρημα για τον ελλαδικό χώρο.
Τα φυσικά ρουμπίνια είναι αυτά που δημιουργήθηκαν με φυσικές γεωλογικές διεργασίες μέσα στη γη.
Δημήτριος Κασαπίδης
Συγγραφέας – Ιστορικός
Για μια προσωπογραφία της Ξάνθης
Για πολλές περιοχές της Ελλάδος-και έχω υπόψη μου βιβλιογραφικά τουλάχιστον τρεις- έχουν δημοσιευθεί στο παρελθόν ιστορικά λεξικά που καλύπτουν την προσωπογραφία τους, την ιστορία τους, την Θρησκευτική και κοσμική τους αρχιτεκτονική, τα τοπωνύμιά τους αλλά και τη γεωγραφία τους. Οι περιοχές που έχω υπόψη μου είναι η Κεφαλονιά για την οποία υπάρχει η ογκωδέστατη συμβολή του Ηλία Τσιτσέλη (1850-1927) με τίτλο Κεφαλληνιακά Σύμμεικτα που ο πρώτος τόμος τους κυκλοφόρησε το 1904, ο δεύτερος το 1960 και ο τρίτος τόμος πρόσφατα βασισμένος στα κατάλοιπα του Τσιτσέλη. Ακολουθεί η Ζάκυνθος όπου και εκεί έχουμε το Ιστορικό και Λαογραφικό Λεξικό της Ζακύνθου του Λεωνίδα Ζώη (1865-1956) που και αυτό κυκλοφόρησε σε δυο τόμους το 1898 και έπεται η Πάτρα με το δίτομο Ιστορικό Λεξικό των Πατρών του Κώστα Τριανταφύλλου (1912-2002) που πρωτοκυκλοφόρησε το 1959 και εκδόθηκε εκ νέου το 1990.
Για την Ξάνθη δυστυχώς δεν διαθέτουμε κάποιο αντίστοιχο έργο. Βλέπω τον τελευταίο καιρό αναρτήσεις στο διαδίκτυο αποσπασματικών φωτογραφιών και καρτ ποστάλ από κάποιο φορέα δανεισμένες από αναρτήσεις συλλεκτών και διαφόρων ιστοριοδιφών της περιοχής, για τις οποίες υπάρχει και ένας γενικός ικανοποιητικός σχολιασμός. Θα ήταν ευχής έργον αν αυτές οι εικόνες ταυτισθούν με χάρτες της εποχής και τα οικήματα που παρουσιάζονται σε αυτές δεθούν με την προσωπογραφία της πόλης, όπως αυτή αποτυπώνεται στους διάφορους επαγγελματικούς καταλόγους της εποχής, στις κατοικίες, στα μαγαζιά τους αλλά και στα ταφικά μνημεία της εποχής. Έτσι ώστε σε ένα ερευνητικό προσωπογραφικό πρόγραμμα της Ξάνθης (σε ηλεκτρονική ή έντυπη μορφή) να συνδιαλέγονται η ιστορία της πόλης, η ιστορία της οικογένειας, η ιστορία της αρχιτεκτονικής μέσω της διερεύνησης των οικιών, μαγαζιών, καπναποθηκών που είχε η κάθε οικογένεια ως ιδιοκτησία, χώρο εργασίας ή κατοικίας, οι χώροι λατρείας που ήταν άμεσα ή έμμεσα συνδεδεμένοι με τους ανθρώπους αυτούς και στοιχεία προφορικής ιστορίας δια μέσου των μαρτυριών που γνωρίζουν οι συγγενείς, οι απόγονοι ή οι γείτονές τους και τα οποία συναντούμε συνήθως σε σχόλια των αναρτήσεων, αλλά και οι τελευταίες τους κατοικίες ως χώροι διάσωσης της μνήμης αλλά και ως ιστορικά μνημεία τέχνης.
Με τον τρόπο αυτό για το κάθε πρόσωπο θα αποτυπώνεται η ιστορία του, η κατοικία του, ο χώρος εργασίας του, αλλά και τελευταία του κατοικία. Έτσι σιγά -σιγά θα σχηματισθεί ένα λημματικό λεξικό σε αλφαβητική μορφή, όπου θα μπορεί να προσφεύγει ο καθένας για να ενημερώνεται υπεύθυνα.
Νομίζω ότι η βιβλιογραφία που διαθέτει η πόλη για το ιστορικό της παρελθόν είναι αρκετά ικανοποιητική, οι φωτογραφίες και οι καρτ ποστάλ που έχουν παρουσιαστεί και σχολιαστεί από μεμονωμένους ερευνητές και συλλέκτες είναι επίσης αρκετές, αρκεί να ευρεθεί ένας φορέας που θα αναλάβει τον σχεδιασμό και την υλοποίησή του.
Κωνσταντίνος Ζαγναφέρης
Πρώην Αντιπεριφερειάρχης Ξάνθης
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΑ…
Από το 1830 που ιδρύθηκε το Ελληνικό κράτος ή απόκτηση περιουσίας και η ευημερία των πολιτών βασίστηκε στην φοροδιαφυγή και στην κλοπή της δημόσιας περιουσίας.
Στον ίδιο λόγο βασιζόταν και μέρος της ανάπτυξης.
Η δολοφονία του Καποδίστρια οφείλεται στην άρνηση του κυβερνήτη να επιτρέψει να εισπράττει τελωνειακά τέλη για ίδιο όφελος η οικογένεια Μαυρομιχάλη. Η πτώχευση του 1843 οφείλεται στη ληστεία του δημόσιου κορβανά και στην αθρόα έκδοση συντάξεων.
Το 80 % των ενήλικων αυτόχθονων διεκδίκησαν και πήραν σύνταξη ως αγωνιστές του 21. Πράγμα που εντέχνως αποσιωπάται από τους ιστορικούς για λόγους αγιοποίησης των προγόνων.
Την εποχή της Τουρκοκρατίας πέραν των εθνικών, θρησκευτικών, διοικητικών διαφορών και της συμπεριφοράς των κατακτητών στους Έλληνες σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας υπήρχαν “ραγιάδες ” που είχαν βρει άκρη με το καθεστώς στην είσπραξη φόρων.
Εκείνο που ένωσε όλους στον αγώνα ήταν οι κεφαλικοί φόροι και τα κάθε είδους χαράτσια. Έτσι κάθε προσπάθεια των μετέπειτα κυβερνήσεων (Τρικούπης, Δεληγιάννης) να επιβάλλουν κάποιο ελάχιστο φόρο έβρισκαν τοίχο απέναντι τους.
Μάλιστα την περίοδο 1870 – 75 κάτοικοι από την Ρούμελη για να αποφύγουν φόρους μετακόμισαν στην Θεσσαλία θεωρώντας ανεπίτρεπτο να συνεισφέρουν στην κυβέρνηση. Επανήλθαν ως Οθωμανοί πολίτες. Η Θεσσαλία ήταν ακόμα υπό Τουρκική κατοχή.
Αυτή η νοοτροπία ριζωμένη στο DNA μας έχει φθάσει παραλλαγμένη και με άλλες εκδοχές και δικαιολογίες μέχρι σήμερα.
Τον δέκατο ένατο αιώνα και στο μισό του εικοστού μπορούσε να σταθεί κάποια δικαιολογία. Το κράτος πρόνοια ήταν ανύπαρκτο ενώ και οι απαιτήσεις των πολιτών πολύ λίγες.
Σήμερα με την πλειοψηφία των πολιτών να εξαρτά την διαβίωση από την αρωγή της πολιτείας και η απαίτηση να συντηρούνται αποκλειστικά πληθυσμιακές ομάδες από το κράτος ή συμπεριφορά πολλών επαγγελματικών τάξεων είναι αδιανόητη.
Μέσα σε τέτοιο περιβάλλον η σημερινή κυβέρνηση με την βοήθεια της τεχνολογίας χωρίς την συναίνεση των πολιτών μείωσε σε πρωτοφανή για την χώρα ποσοστά την φοροδιαφυγή, ειδικά αυτή του ΦΠΑ. Η μη είσπραξη του οποίου θεωρείται κλοπή.
Προφανώς υπάρχουν αδικίες που πρέπει να διορθωθούν. Από αυτό του σημείου έως του σημείου να αντιδρούν άπαντες σε συγχορδία με τα ΜΜΕ για την ” αδικία ” που υφίστανται οι επαγγελματίες που ζουν με 5000 τον χρόνο αποδεικνύει ότι όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν.
Τελικά παρά τα σοσιαλιστικές, κουμμουνιστικές, αριστερές καθημερινές αναφορές αποδεικνύεται ότι ο ελληνικός λαός ενδιαφέρεται μόνο για τον εαυτούλη του. Πάντα παράνομοι και ευνομούμενο του συστήματος είναι οι διπλανοί.
Όλες οι αντιδράσεις ουσιαστικά είναι έπεα πτερόεντα και δείχνει ανευθυνότητα, διαχρονικό δούλεμα…. εις υγεία των κορόιδων.